Válasz e-mail

Ma reggel megnéztem az e-mailjeimet, s válaszlevelet kaptam a szociológus-pszichológus-szexológustól a "kiritikámra".
A levelet eredeti formájában, módosítás nélkül másolom be ide. 

 
"From :  Sz. MIkus Edit <szmikus@axel.hu>
Reply-To :  "Sz. MIkus Edit" <szmikus@axel.hu>
Sent :  Saturday, October 9, 2004 10:24 PM
To :  naekom@hotmail.com
Subject :  Reagálás a cikkre

--------------------------------------------------------------------------------
 
 
Kedves Orsolya!

Bevallom, hogy igazán kritikára számítottam, nem pedig szemtelen hangú
mocskolódásra, mint ahogyan ez történt.

Gyönyöruen igazolta mindazt, amit a cikkemben felvetettem: a leszbikus
nok agresszívek, eroszakosak. Mindez süt minden szavából,
megfogalmazásából. Írásában sokkal több a düh, a harag, mint a
realitás, habár megpróbálja mindezt úgy feltüntetni.

Nem óhajtok semmilyen vitába belemenni. Elsosorban azért, mert a
vitához egyenlo partnerek kellenek. Mivel 25 éve vagyok szexológus, s
a szakmán belül is az egyik legtoleránsabb, megszoktam a kultúrált
vitákat, nem pedig a sárral dobálózást. Én nagyon szégyelleném
magamat, bárkirol ilyen szemtelenül írnék, mint Ön tette ezt velem a
kritikának nevezett blogjában.

Valamit egyébként nagyon nem értett meg a cikkbol: egyáltalán nem állt
szándékomban semmilyen másságot lenézni, lebecsülni. Csupán elemeztem
azt a helyzetet, amit nap mint nap látok: egyre több a bemelegedo
lány. Továbbra is állítom, hogy elsosorban divatból teszik,
érdekességbol. Nekik nem szerepel a személyiségükben a leszbikusság
lelki eredoje, csupán felvesznek egy magatartásformát. És ez bizony
probléma a társadalom egészét tekintve. Tolem annyi leszbikus lehet,
amennyi csak jól érzi magát benne, az "igazi" meleg nok számaránya nem
változik évszázadok óta, de ha így haladunk, fog.

Egyébként vannak, voltak leszbikus, homoszexuális férfi,
transszexuális, transzvesztita pácienseim, sot tíz éve meleg férfiak
közt éltem, mert könyvet írtam róluk, de pont a túlzott toleranciám
miatt nem jelent meg akkor. Nincsenek fogalomzavaraim, vannak meleg
barátaim, jártam a pesti szórakozóhelyeken is. Elsosorban
szociológiai szempontból érdekel a téma, hiszen a terápiák sem a
megváltoztatásra, hanem a hétköznapi problémák megoldására irányulnak
ugyanúgy, mint a heteróknál. Tehát képben vagyok, higgye el.

Egyet azért becsülök Önben, hogy legalább tudatta velem az írását, és
hozzáférhetové is tette. Gondolom most ezt is kommentálja a maga
szarkasztikus stílusában, kiforgatja majd a szavaimat, hozzáfuzi epés
megjegyzéseit. Ma már ezt is szabad.

Nem kívánok a továbbiakban reagálni.
Éljen boldogan és kiegyensúlyozottabban, mint eddig, és harcoljon egy
kicsit kevesebbet.

Sz.Mikus Edit"

Igaz, Ő előre kijelentette, hogy tovább nem akar ezzel foglalkozni (velem vitázni), de azért én folytatom a kifigurázást, s a szavak csűrését-csavarását. (Természetesen ezt is elküldöm majd neki e-mailben, ha kell ha nem).

Na kezdjük a legelejénél.

Bevallom, hogy igazán kritikára számítottam, nem pedig szemtelen hangú
mocskolódásra, mint ahogyan ez történt.
Nézőpont kérdése, számomra a cikk tünt a homoszexuálisok görbe bemutatásának.

Gyönyöruen igazolta mindazt, amit a cikkemben felvetettem: a leszbikus
nok agresszívek, eroszakosak. Mindez süt minden szavából,
megfogalmazásából. Írásában sokkal több a düh, a harag, mint a
realitás, habár megpróbálja mindezt úgy feltüntetni.
Ehhez a kijelentéshez csak gratulálni tudok. Alapos és körülményes kivizsgálás során - gondolom én - készített egy a valóságnak megfelelő jellemrajzot rólam. Ezt még letudnám nyelni, de az hogy egyetlen leszbikus alapján "beigazoltnak" tekinti, azt hogy mindannyian ilyen (agresszor állatok ;)) vagyunk.

Nem óhajtok semmilyen vitába belemenni. Elsosorban azért, mert a
vitához egyenlo partnerek kellenek.
 
Bevallom ez igaz, nem vagyok vele egyenlő szinten lévő partner, de ez nem zárja ki a vitázást, esetleg a vélemény cserét. Ezt majd a végén kifejtem.
Mivel 25 éve vagyok szexológus, s
a szakmán belül is az egyik legtoleránsabb,
A tolerancia és az előítélet nem férnek meg jól egymás mellett, lásd a rám és a leszbikusokra vonatkozó megállapítását.
 megszoktam a kultúrált
vitákat, nem pedig a sárral dobálózást. Én nagyon szégyelleném
magamat, bárkirol ilyen szemtelenül írnék, mint Ön tette ezt velem a
kritikának nevezett blogjában.
Szokásom önkritikát gyakorolni, s igen egy alkalommal tényleg jogtalanul vontam le következtetéseket róla. Mégpedig ebben a részben:
>>>Az illető, aki ezt a cikket írta soha nem foglalkozott ezzel a témával komolyan, semmiféle kutatást, v felmérést ezzel kapcsolatban nem csinált. Személyesen nem került igazán kapcsolatba a homoszexuális réteggel, sem a biszexuális réteggel, [...] Az egész cikkről süt le, hogy különféle írományokat ollózott össze, kicsit átpofozta és bumm publikálta, mert ez a téma manapság nagyon "trendi".<<<
Ezért bocsánatot kérnék.

Valamit egyébként nagyon nem értett meg a cikkbol: egyáltalán nem állt
szándékomban semmilyen másságot lenézni, lebecsülni[...]
Ő értett félre engem, nem azt modntam, h bármiféle másságot lenézne, hanem azt mondtam, h egyszerűen hülyének nézi az olvasót.

[...]Csupán elemeztem
azt a helyzetet, amit nap mint nap látok: egyre több a bemelegedo
lány. Továbbra is állítom, hogy elsosorban divatból teszik,
érdekességbol. Nekik nem szerepel a személyiségükben a leszbikusság
lelki eredoje, csupán felvesznek egy magatartásformát. És ez bizony
probléma a társadalom egészét tekintve. Tolem annyi leszbikus lehet,
amennyi csak jól érzi magát benne, az "igazi" meleg nok számaránya nem
változik évszázadok óta, de ha így haladunk, fog.

Ebben az egy dologban egyet értünk, a divat leszbikusok (vagy melegek) tényleg probléma mind a melegtársadalomra, mind a hetero társadalomra nézve. Viszont akkor nem értem, h a cikk elsősorban miért a melegekről, biszexuálisokról szólt, s magáról a divatjelenségről, annak előzményeiről, kiváltó okairól aligha, vagy tévesen szólt.

Egyébként vannak, voltak leszbikus, homoszexuális férfi,
transszexuális, transzvesztita pácienseim, [...]
A mocskos énem nem bírta megállni, h itt egy csípős megjegyzést ne tegyek, azok a leszbikusok is agresszívak, dühösek, s erőszakosak, vagy ez csak utánnam lett kristálytiszta tény?

[...]sot tíz éve meleg férfiak
közt éltem, mert könyvet írtam róluk, de pont a túlzott toleranciám
miatt nem jelent meg akkor.
Öszinte érdeklődés beszél belőlem, ha már megjelent, vagy meg fog jelenni a könyv én szívesen elolvasnám.

Nincsenek fogalomzavaraim [...]
Ezt megint csak szeretném a végén kifejteni.

[...]vannak meleg
barátaim, jártam a pesti szórakozóhelyeken is. [...]
Jön a következő Ösztrosokkra? Szívesen elvitatkoznék még erről egy kicsit, hátha sikerül valamit okosodnom ezen a téren. S ezt megint csak komolyan gondotam.

Egyet azért becsülök Önben, hogy legalább tudatta velem az írását, és
hozzáférhetové is tette. Gondolom most ezt is kommentálja a maga
szarkasztikus stílusában, kiforgatja majd a szavaimat, hozzáfuzi epés
megjegyzéseit. Ma már ezt is szabad.
A demokrácia, szeressük :). Az "epés megjegyzések", és "kiforgatások" nem maradtak és nem is fongak elmaradni.

Nem kívánok a továbbiakban reagálni.
Éljen boldogan és kiegyensúlyozottabban, mint eddig, és harcoljon egy
kicsit kevesebbet.
A jótanácsokat köszönöm, majd igyekszem.

A feketeleves mellé akkor most jöjjön a feketekenyér. Avagy a további okfejtések, amiket "próbálok úgyfeltüntetni" mintha reális lenne.

1. A fogalom zavarral kapcsolatban 2 motívumot szeretnék kiemelni a cikkből:
"Így divat lett az análszex, természetes lett az orálszex, egyre többen próbálkoznak beújítani a hármasokkal, sőt, a négyes fogatokkal, a nők részéről pedig lassan elvárás lett a biszexualitás." Amint azt előzőleg is mondtam, az elvárás szó nagyon durva kifejezés lenne. Ha elvárás lenne a biszexualitás, akkor a nagyanyám és nagyapámmal együtt a társadalom döntő többsége és rétegei elvárnák és helyeselnék, hogy legyen barátom is meg barátnőm is.

"Szinte mindenki hangosan képes lenne felmondani a leckét, hogy "biszexuális az, aki a saját neméhez, és a másikhoz is érez szexuális vonzalmat" [...]
"Egy biszexuális késztetésű, partikba is bevehető nő viszont elsősorban magas vágyakkal rendelkező szupernő, de alapvetően a férfiakhoz vonzódik, a saját nemével csak játszik, és csak nagyon ritkán tart női szeretőt. "
Akkor ő hogyan is definiálja a biszexuális nőt (embert)? Egy ember, aki szexuálisan mind2 félhez vonzódik, vagy magas vágyakkal rendelkező szupernő, aki csak 1-1 aktus erejéig létesít kapcsolatot egy másik nővel? És akkor mi van azokkal, akik nemtől függetlenül látnak meg a másikban olyan értékeket, amikkel szimpatizál, s ennek révén alakul ki a szerelem? És azokkal, akik biszexuálisnak vallják magukat, csak azért, mert tévedésből férjhez mentek, gyereket szültek, de rájöttek hogy ők (komolyan) csak nők íránt érdeklődnek, s egész eddigi életük "tévedésnek" fogható fel. Vagy a harmadik kategória, akik (az első definiciónak megfelelően) az élvezeteket halmozzák nővel és ffival egyaránt, s párhuzamosna tartnaka női és ffi szeretőket (és ők szoktak azon vacilálni, h mi lesz velük, mert nem tudnak választani.. hát igen az erkölcs és a szexualitás összekeverése). Mert keverten mindegyik eset fel volt tüntetve a cikkben, de mindegyik más "címkézéssel". A cikk elején, akkor egy pontos fogalommagyarázattal kellett volna indítani.

2. Pontatlanság
Ugye említettem, h hiányoltam a forrásokat, statisztikai adatokat, a vezérelvet, ami szerint megírta cikket. S úgy egyébként, mint most útólag kiderült a teljes cikk másra lett volna kiélezve (a biszexualitás, mint trend, divat) , s ennek ellenére nagy részben másról szólt (szvsz eléggé téves képet alkotott a meleg társadalomról). S a helyenként fellépő tartalmi összefüggőtlenség is egy eléggé zavaró téynező (számomra). Az egyoldalú megközelítések.

3. Pontatlanságokon felül a badarságok, azok, amik a vérnyomásomat kicsit meg-megemelte. Az ilyenek például a "kevésbé melegek régieknél" a mostani leszbikus nők, akiknek ffias megjelenése (ezzel lapcsolatban egy kis linkajánló, a pride.hu fórumáról, ahol éppen erről ment az okfejtés 1-2 értékesebb hozzászólást kiemeltem:
http://pride.hu/viewtopic.php?topic=613&forum=1&start=50#52
http://pride.hu/viewtopic.php?topic=613&forum=1&start=50#67
http://pride.hu/viewtopic.php?topic=613&forum=1&start=50#78
http://pride.hu/viewtopic.php?topic=613&forum=1&start=0#82
http://pride.hu/viewtopic.php?topic=613&forum=1&start=0#83
http://pride.hu/viewtopic.php?topic=613&forum=1&start=0#88
http://pride.hu/viewtopic.php?topic=613&forum=1&start=0#89
http://pride.hu/viewtopic.php?topic=613&forum=1&start=0#91
http://pride.hu/viewtopic.php?topic=613&forum=1&start=0#94
http://pride.hu/viewtopic.php?topic=613&forum=1&start=0#100
http://pride.hu/viewtopic.php?topic=613&forum=1&start=0#127
http://pride.hu/viewtopic.php?topic=613&forum=1&start=0#129).
A bemelegedés hatása a heterószexuális párokra... halál komolyan mondom, én most tanulok szociológiát, s pontosan erről volt szó a családdal kapcsolatos órán, h ez a jelenség nem újdonság, s semmi köze sincs a homokosokhoz. Ez egyszerűen egy trend, ami a XX.sz felétől nyomon követhető, s az új értékrendnek, (kapitalizmusnak), feminizmusnak, s az új női eszméynképnek köszönhető. A másik pedig az aztrológiai megközelítés, ezen nagyon elképedtem, h egy tanult, értelmiségi nő, hogy keverheti bele a szociológiába, egy ilyen témájú cikkbe az asztrológiát. A holdak és a csillagok együttállásából ezt olvasta ki, vagy mi?

Summa, summarum:
Lehet azt mondani persze, h mit köcsögösködök, meg akadékoskod itt, de szerintem az embernek érdemes elgondolkodnia egy-egy cikk olvasása után, h annak mi a valóság tartalma, s hogy mit akar az olvasónak mondani. Persze senki nem kért fel rá, h elmondjam a véleméynemet, de ha már az én blogomról van szó, az én gondolkodásomról, akkor szerintem "már ezt is szabad". Sajnos a cikk írója nem óhajt velem nagyobb mélységekben vitázni, véleményt cserélni, sárt dobálni, pedig nagyon reménykedtem, hogy valamilyen szinten megmagyaráz nekem egypár dolgot, s ezt most megint csak komolyan mondom. De azért a remény hal meg utoljára.

megjegyzés: ezt a kommentárt is elfogom neki küdleni e-mailben, még mindig nem vágok senkit sem a konyhakéssel hátba.